Zakázková výroba: Kříž pro 21. století. Jak se ze skici stane porcelánový kříž

Ľubomír Ontkóc
19. října 2025

Když se řekne křesťanské umění, spousta lidí si představí tradiční, čistě historické předměty. Málokoho napadne moderní design, jiné materiály a minimalistická estetika. Právě proto nás zaujala spolupráce s vznikající značkou Nebezboží, která se rozhodla jít proti proudu. My v Keramice Křak jsme měli tu čest být součástí jejich neobyčejného projektu, v němž jsme se postarali o technickou realizaci, – o této spolupráci a o tom, jak přistupujeme k zakázkové tvorbě, pojednává i tento článek.

Propojení designu a řemesla

Značka Nebezboží, kterou založila kunsthistorička Klára Frídlová, taktéž si prošla našim kurzem, vznikla z touhy propojit moderní design s duchovním přesahem. Jak sama Klára zmiňuje v rozhovoru pro Designnews, hledala kvalitní a moderní předměty, které by byly alternativou k těm, které jsou dnes běžně k sehnání. „Většina momentálních předmětů působí, jako by uvízla v 90. letech. Mladší generace ale hledá moderní design, který by jim pomohl žít s vírou v každodenním životě,“ říká Klára pro Czechdesign.

Propojení designu a řemesla, Naše role ve výrobě

Pro nás se tak projekt – zakázka stal jasnou výzvou. Naše role nebyla v uměleckém pojetí, ale čistě v technologické a řemeslné části, typická zakázková výroba. Následně jsme spolu s Nebezboží konzultovali materiálové vlastnosti porcelánu a, jak bývá u nás zvykem, varovali před jeho limity. Na základě technických výkresů od Kláry Frídlové jsme dostali za úkol přenést jejich vizi do reality. Nejprve jsme z technických výkresů vytvořili model, který sloužil jako základ pro další proces.

Možná vás zajímá, jak vlastně takový porcelánový kříž na zakázku vzniká? Ačkoliv se to může zdát složité, princip je v podstatě podobný jako u našich hrnečků. Pro výrobu kříže jsme použili techniku lití do sádrových forem. Suchá forma dokáže „vytáhnout“ vodu z tekuté porcelánové licí břečky, což je jemná směs jílu, kaolínu a dalších přísad. Tekutou břečku nalijeme do forem a necháme ji chvíli sedimentovat. Sádra nasaje vodu, a tak se na vnitřní stěně formy utvoří tenká vrstva porcelánu. Když má vrstva správnou tloušťku, zbytek břečky vylijeme a necháme porcelán uvnitř formy schnout. Jakmile výrobek dostatečně ztuhne, opatrně ho z formy vyjmeme a čeká ho další cesta.

Následuje fáze retušování a prvního výpalu, kterému se říká přežah. Po přežahu je výrobek tvrdý, ale stále nasákavý a připravený na glazování. Pak už zbývá jen poslední a nejdůležitější výpal v peci, při kterém se porcelán slinuje a získá svou charakteristickou pevnost a lesk. Tento proces je v celém výrobním cyklu nejrizikovější, protože se v něm projeví všechny předchozí chyby.

A konečně, od modelu jsme se dostali až k finálnímu produktu – porcelánovému kříži, který splnil všechny požadavky na kvalitu i estetiku.

Další aktuality

Stereotyp neznáme. Co všechno obnáší výroba hrnku z porcelánu?

Stereotyp neznáme. Co všechno obnáší výroba hrnku z porcelánu?

Na konci je hrníček. Sněhově bílý s jemnou malůvkou. Největší plochu dřevěných polic si svou načervenalou náprsenkou právem nárokuje Červenka obecná. Společníka jí dělá Kos černý. Z edice opeřených figurují také slepice v hnědé, kropenaté i celočerné variantě. Za jeden den jich na polici přistane celá stovka. 

číst více